• Muzica meditatiilor Osho- povestea din ”spatele scenei”

    Posted on October 2, 2014 by in Interviuri cu sannyasini Osho

    După un articol original Osho News, scris de Punya, disponibil aici (bazat pe un interviu din februarie 2011).

    Chaitanya (G.Deuter), dezvăluie cum a creat muzica pentru meditațiile Osho, sub ghidarea sa.

    Chaitanya Hari (Georg Deuter) s-a născut în Germania în 1945 și a fost proclamat drept fondatorul muzicii New Age. El a luat sannyas în 1973 și a creat muzica pentru toate meditațiile pe care Osho le-a conceput înainte de 1981. În cei 40 de ani ai carierei sale de muzician a compus 70 de albume, cel mai recent fiind ”Mystery of Light” (Misterul Luminii), lansat de New Earth Records. Studioul și casa sa se află în Santa Fe, New Mexico.

    Sursa foto: http://www.oshonews.com/

    După ce a fost lansat primul LP al lui Chaitanya, intitulat ”D for Deuter” (D, de la Deuter) – recunoscut mai târziu drept primul album New Age – el a pornit într-o călătorie în căutarea unui maestru care a dus la întâlnirea sa cu Osho, în 1971: ”Prima oară când l-am văzut a fost într-unul din acele discursuri în aer liber, într-un spațiu imens, discursuri pe care obișnuia să le țină în Bombay, în fața a mii de oameni. Bineînțeles că nu am înțeles o iotă pentru că vorbea în hindi.”

    În următoarea sa vizită în India a luat sannyas și a participat la taberele pe care Osho le conducea adesea la Muntele Abu. Meditațiile (unele conduse de Osho însuși) erau Dinamica, dansurile Kirtan și Trataka*, pe seară, chiar înainte de al doilea discurs al zilei. ”Muzica” ce acompania meditațiile consta în cea mai mare parte din tobe, care făceau foarte multă gălăgie.

    Când Osho s-a mutat în Puna, în 1974, Chaitanya a fost invitat să vină și să creeze muzica pentru meditații. Și-a împachetat studioul și instrumentele în Germania și le-a expediat în India, unde, din nefericire, au lâncezit un an întreg la depozitul vamal. În acea vreme India nu permitea nici unui fel de aparatură electronică să fie introdusă în țară – deși nimeni nu vroia să cumpere echipamentele lor de calitate inferioară oricum; cei care puteau, cumpărau articole făcute în străinătate, pe piața neagră.

    Primul proiect avea să fie muzica pentru Kundalini. Osho nu mai vroia muzicieni care nu erau sannyasini în ashram, așa că Chaitanya s-a pus pe treabă la proiect imediat cum a ajuns. ”Osho îmi spunea ideea sa despre muzică, care ar fi trebuit să fie efectul, cu ce ar trebui să ajute muzica, care era scopul meditației și ce ar fi trebuit să facă muzica pentru asta. El mi-a dat cadrul, sentimentul meditației și cu asta m-am dus și am încercat să pun niște muzică laolaltă.

    ”Pentru prima etapă a meditației Kundalini, scuturatul, avea niște idei. Mi-a spus că avea sentimentul de la muzica îmblânzitorilor de șerpi și mi-a spus că ar trebui să mă duc să ascult niște îmblânzitori de șerpi (era unul care venea regulat pe strada noastră). Așa că l-am înregistrat cântând și pentru celelalte etape am luat diferite piese indiene din înregistrări; într-una din ele era un santoor (instrument indian asemănător țambalului, n.tr). Când i-am cântat-o lui Osho, a spus că trebuia să fie mai vie, trebuia să fie mai sălbatică și nebunească și mai dinamică.”

    Așa că atunci Chaitanya a făcut o nouă versiune și a compus propria sa muzică pentru Kundalini. În epoca noastră digitală e aproape imposibil să ne imaginăm ce dificultăți trebuie să fi avut. Avea casetofonul său cu benzi Uher, dar nici un mixer. Asta însemna că nu exista tăiere și editare. De asemenea, trebuia să se oprească din cântat și înregistrat exact după cincisprezece minute, cât dura fiecare etapă…

    Al doilea proiect urma să fie Dinamica. După ce primise instrucțiunile de la Osho pentru această meditație, a înregistrat etapele. ”Ascultam muzica împreună în camera sa. El îmi dădea feed-back, dacă îi plăcea sau nu, ce lipsea, și ce era bun; menționa poate să adaug un flaut undeva. Îmi spunea deasemenea dacă trebuia să fie mai rapid, mai sălbatic sau ceva de genul. Eu mă întorceam și făceam schimbările – dar după asta nu mai vroia să audă.” Bineînțeles, dacă vroia, Osho putea să o audă din camera sa, în timp ce meditam – ashramul era destul de mic!

    Când echipamentul a fost în cele din urmă eliberat din vamă, a fost uimit să vadă că instrumentele și echipamentul de înregistrat nu fuseseră afectate de clima indiană (căldură și umiditate) și de lipsa de curățenie (gândaci și șobolani). ”Nu mă așteptam să mai funcționeze nimic când au ieșit de acolo. Îmi era teamă că toate instrumentele vor fi distruse sau stricate, și mașinile mâncate de-a dreptul. Totul chiar a funcționat, când le-am dat drumul.”

    Lui Chaitanya i s-a dat o cameră mare și luminoasă în Casa Isus, care urma să fie studioul său de înregistrare sunet și dormitor. Era situat în mijlocul agitației din ashram, lângă bucătăria muncitorilor, unde bătăile satârelor de legume și uruitul cuptoarelor cu kerosen funcționând la capacitate maximă toată ziua concurau cu zgomotul de la lucrările de construcție care aveau loc în ashram în acea perioadă. Fără să mai menționăm zăngănitul broaștelor și lacătelor de la ușile celor care locuiau pe același etaj. Scuzele mele personale pentru asta! Sau îmi amintesc, vag, că vedeam din când în când un semn foarte discret pe ușa sa, pe care scria: ”Se înregistrează”?

    Acum, cu noul echipament recuperat și instrumentele la locul lor, Chaitanya s-a gândit să refacă muzica pentru Meditația Kundalini, dar Osho a fost complet împotrivă și a vrut să rămână întru totul la varianta originală: ”El a spus: `Nu, este în regulă așa cum este. Clădește energia și nu ar trebui schimbată. `El a subliniat de câteva ori că odată ce muzica a fost stabilită așa cum o vroia el, nu ar trebui schimbată. Asta era cu adevărat important pentru el.”

    Este experiența tuturor că în momentul în care auzim muzica, să spunem de la Kundalini, intrăm instantaneu în spațiul acelei meditații particulare, ca și cum am fi intrat în colectivitatea care o recunoaște. Muzica ne ajută să ne conectăm la meditație imediat și să mergem mai profund în meditație. ”Osho a spus că efectele sale vor crește de-a lungul anilor, că își va crea propriul său câmp de energie, de la sine. După o mie de ani muzica va forma un câmp de rezonanță care va afecta profund fiecare persoană care face meditația.”

    Apoi au venit și mai multe meditații (nu neapărat în această ordine): Nadabrahma, Whirling (Învârtitul), Mandala, Devavani și Nataraj, la care a trebuit creată o a doua variantă. Chaitanya râde, ”Osho a vrut să fie puțin mai sălbatică!” Pentru meditația Gourishankar, cea cu lumina stroboscopică, ”Osho avea ceva în minte care la vremea aceea era tehnic imposibil – dar acum ar fi realizabil. El vroia ca luminile să pulseze în același ritm cu muzica; vroia 490 de bătăi pe minut. La vremea aceea nu știam cum să număr în timp ce înregistram. Asta era cu adevărat o șmecherie, am încercat dar aproape că m-a scos din minți!”

    Întrebat dacă procedura de propuneri și feed-back de la Osho a fost aceeași pentru meditațiile de după primele două, Kundalini și Dinamică, Chaitanya a răspuns că Osho i-a dat doar indicațiile despre etape, ce ar trebui să provoace muzica în fiecare etapă. ”El mi-a spus că ar trebui să fac pur și simplu ce simțeam să fac. Trebuie că a auzit rezultatul final la noile difuzoare din sala de meditație – dacă nu cumva și-a folosit dopurile de urechi…”

    Mulțumim pentru muzica minunată pe care ai creat-o pentru noi!

    * Tratak: Timp de jumătate de oră, a sări în sus, strigând Huu! și privind în ochii lui Osho, fără să clipești.

    Sursă web: http://www.oshonews.com/2011/02/music-for-osho-active-meditations/

    Traducere și adaptare din limba engleză: Marius Lazăr

    Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:

    ”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/muzica-meditatiilor-osho-povestea-din-spatele-scenei/”

    Comenteaza cu profilul de Facebook :

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.