Ideea budistă de rușine trebuie înțeleasă în contrast cu ideea creștină de vină. În dicționare, ele par să fie sinonime; nu sunt. Rușinea este un fenomen total diferit.
Vina este impusă de ceilalți asupra ta. Este o strategie a preoților de a exploata. Este o conspirație între preot și politician pentru a păstra umanitatea într-o sclavie profundă pentru totdeauna. Ei creează vină în tine, creează o mare teamă de păcat. Te condamnă, te fac să-ți fie teamă, îți otrăvesc însăși rădăcinile tale cu ideea de vină. Ei distrug orice posibilitate de râs, bucurie, celebrare. Condamnarea lor este de așa natură încât a râde pare un păcat, dacă ești bucuros înseamnă că ești profan.
Creștinii spun că Isus nu a râs niciodată. Ce minciună! Și ei au mințit secole la rândul, și cu atâta perspicacitate teologică, cu mare erudiție. Ei au mințit cu multă evlavie, într-un mod foarte religios. Ai întâlnit vreodată o imagine a lui Isus sau o statuie în care să arate fericit, extatic, bucuros? Imposibil! Nu-ți poți imagina un Isus bucuros – după două mii de ani de propagandă creștină, întreaga figură a lui Isus a ajuns distorsionată.
El era un om de o mare bucurie. Era un om care știa să râdă și să iubească și să trăiască viața în celebrare. Îi plăcea să mănânce și să bea. Trebuie că a dansat, trebuie că a glumit cu prietenii lui, cu discipolii lui. Nu pot să-l concep ca un om fără simțul umorului, pentru că mi-e imposibil să concep ca un om să fie spiritual și să-i lipsească simțul umorului. Simțul umorului este una dintre cele mai fundamentale calități ale unui om religios.
Dar imaginea pe care creștinii au descris-o despre Isus este urâtă. El este mereu trist, în profundă amărăciune – purtând toată povara păcatului originar comis de Adam și Eva. El a fost descris de creștini ca făcând un mare serviciu umanității. El este salvatorul – și cum poate salvatorul să râdă? Râsul pare a fi o trăsătură atât de pământească. El trebuie să fie foarte serios, cu o față lungă. Ei au distrus frumusețea lui Isus.
Isus trebuie înviat. El a fost ucis de două ori. Mai întâi a fost ucis de evrei și de romani, și apoi a fost ucis de preoții creștini. A scăpat pe prima crimă, dar de a doua nu a fost capabil să scape. El este încă un prizonier al Vaticanului; trebuie eliberat din Vatican.
Acești oameni, care l-au făcut pe Isus să arate atât de serios, atât de trist, atât de îndurerat – care au făcut din el un martir – au creat de asemenea vina în umanitate. De fiecare dată când râzi te simți ca și cum ai face ceva greșit. De fiecare dată când ești fericit, începi să te simți vinovat. Cum poți să fii fericit? Cum poți să râzi? Cum poți să dansezi? Cum poți să cânți? Întreaga lume este într-o asemenea suferință, iar tu cânți, tu dansezi? Se pare că ești un om crud.
Krsishna pare crud pentru ochii creștinului: cântând la flautul său, dansând, cântând, celebrând. El pare să fie un hedonist, un Zorba Grecul! Creștinii nu pot concepe ca Krishna să fie spiritual.Și de fapt, cuvântul ”christos” este o derivație a cuvântului ”krishna”. Isus trebuie că are aceleași calități ca Krishna; de aceea a fost numit Christos. ”Christos” vine de la ”krishna”, iar conștiința-de-Krishna înseamnă pur și simplu conștiință extatică.
Dar de ce continuă preotul să creeze vina în om? Este un secret în spate. Dacă poți să faci umanitatea să să simtă vinovată, rămâi puternic. Persoana vinovată este mereu pregătită să-i servească pe cei care sunt puternici. Ea este mereu pregătită să-i servească pe cei care sunt puritani. Ea este mereu pregătită să fie un sclav al preoților. Persoana vinovată nu poate avea suficient curaj pentru a fi un rebel – acesta este secretul. Numai o persoană extatică poate fi rebelă. Preoții trebuie că au descoperit acest secret cu mult timp în urmă, pentru că l-au practicat de secole și au distrus toată frumusețea sufletului uman.
Ține minte, când Buddha spune ”rușine” el nu se referă la vină. Rușinea este un fenomen complet diferit. Vina este impusă de ceilalți; rușinea este propria ta experiență. Rușinea este interioară, vina este din exterior. Rușinea nu este din cauza celorlalți ci datorită propriei tale înțelegeri: ”Ce îmi fac mie însumi? Ce-i fac vieții mele? Cum o irosesc?” Nu are nimic de-a face cu preoții, creștini, hinduși sau mahomedani. Are de-a face cu luciditatea ta. Nu are nimic de-a face cu codurile morale ale unei societăți. Are de-a face cu conștiența ta, nu cu conștiința ta (morală, ntr).
Vina face parte din conștiința morală, iar conștiința morală este creată de ceilalți. Ai o conștiință morală hindusă și o conștiință morală mahomedană și o conștiință morală jainistă, dar conștiența este pur și simplu conștiență. Nu există o conștiență hindusă sau o conștiență mahomedană.
Conștiența te face conștient de ceea ce îți faci ție însuți. Și când vezi că distrugi oportunități extraordinar de bogate pentru creștere, apare rușinea în tine. Începi să simți o neliniște profundă și acea neliniște este de ajutor pentru creștere, acea durere este de ajutor pentru creștere. Îți aduce, pentru prima oară, o viziune a ceea ce este posibil, o licărire a culmilor.
Vina spune pur și simplu că ești un păcătos. Iar sentimentul de rușine îți arată pur și simplu că nu trebuie să fii un păcătos, că ești menit să fii un sfânt. Dacă ești un păcătos este doar din cauza inconștienței tale; nu ești un păcătos pentru că societatea urmează o anumită moralitate iar tu nu o urmezi.
Toate moralitățile nu sunt morale, și ceva care este moral într-o țară nu este moral în altă țară. Ceva moral într-o religie nu este moral în altă religie. Ceva este moral astăzi și nu era moral ieri. Moralele se schimbă, moralele sunt pur și simplu arbitrare. Dar conștiența este eternă, nu se schimbă niciodată. Este pur și simplu absolutul – adevărul.
Odată ce ai devenit puțin mai conștient, începi să simți ce ți-ai făcut ție însuți și celorlalți. Acea experiență aduce rușinea, și rușinea este bună iar vina este rea. Cu vina, în adâncul tău știi că totul este un nonsens.
De exemplu, în religia jainistă, să mănânci noaptea este un păcat. Dacă te-ai născut jainist și uneori mănânci noaptea, te vei simți foarte vinovat; știind foarte bine – dacă ești suficient de inteligent, vei ști – că asta e o prostie, nu poate fi nici un păcat în a mânca noaptea. Dar totuși, conștiința ta morală te va chinui, pentru că aceasta este manipulată de preot, de puterile exterioare care te domină.
De aceea, vina creează o personalitate duală în tine: la suprafață ești o persoană iar adânc în interior ești o alta – pentru că poți vedea inutilitatea faptului, nonsensul lui. Devii scindat – vina creează schizofrenia. Și întreaga umanitate suferă de schizofrenie pentru simplul motiv că am creat vina, atât de multă și atât de profund înrădăcinată încât am divizat fiecare om în două.
O parte din el este socială, formală. El se duce la biserică și urmează regulile atâta timp cât sunt fezabile. El păstrează o anumită fațadă, o anumită față, iar pe ușa din spate continuă să trăiască o viață total diferită – exact opusul a ceea ce predică, exact opusul a ceea ce laudă.
Ideea de rușine nu creează niciodată un conflict în tine, nu creează nici o scindare. Creează o provocare, te provoacă, îți provoacă îndrăzneala. Îți spune: ”Ridică-te deasupra – pentru că acesta este dreptul tău din naștere. Ajungi la culmi, sunt ale tale. Acele culmi însorite sunt adevărata ta casă, și ce faci tu în văile astea întunecate, târându-te ca animalele? Tu poți zbura – ai aripi!”
Vina condamnă ceea ce este greșit în tine. Ideea de rușine te face conștient de ceea ce este posibil. Vina continuă să aducă în discuție trecutul tău, iar și iar – te împovărează cu trecutul. Iar ideea de rușine îți aduce viitorul, îți eliberează energiile. Sunt lucruri total diferite.
Osho, The Dhammapada, Vol 7
(Sursa web: http://oshospeak.blogspot.ro/2010/03/osho-buddha-sutra-life-is-easy-for-man.html)
Copyright: Fundaţia Internaţională Osho
Copyright, pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center
Traducere și adaptare din limba engleză: Marius Lazăr
Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:
”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/osho-despre-rusine-si-vina/”