• Osho, despre non-dualitate, Tao, respiratie si centri energetici…(III)

    Posted on July 23, 2015 by in Evolutie Spirituala, Respiratie, Tao

    Citiți prima parte a articolului, aici , și a doua parte a articolului, aici.

    Să aduci respirația vitală la cel mai adaptabil nivel al său este primul experiment. Cei care doresc să practice Tao-sadhana trebuie, de la bun început, să înceteze să mai respire din piept și să înceapă să respire din abdomen. Asta înseamnă că atunci când respirația intră, abdomenul ar trebui să se ridice, iar când respirația iese, abdomenul ar trebui să se lase iar pieptul să rămână nemișcat.

    Poate că bărbații ar putea fi convinși să facă respirație abdominală pentru că nu toți bărbații au nebunia de a fi atleți sau super-eroi: dar este foarte dificil să faci femeile să respire prin abdomenul lor. Femeile sunt obsedate de altă nebunie; aceea de a-și dezvolta sâni mari, fermi și frumoși. Această nebunie este atât de puternică încât nicio femeie nu ar fi de acord să urmeze teoria lui Lao Tzu. Adevărul este că astfel de sâni sunt biologic nepotriviți pentru a-și îndeplini funcția lor naturală de a hrăni un copil, pentru că există teama acolo că copilul s-ar putea sufoca. Psihologii spun că mulți bărbați sunt descurajați de sânii mari, rotunzi. Motivul de bază este amintirea sufocării pe care o simte copilul, care lasă o urmă adâncă în mintea delicată a acestuia.

    Psihologii pot da o sută de alte motive pentru care femeile sunt dornice să aibe sâni mari, fermi, dar efectul profund și larg răspândit a fost acela că nicio femeie nu este pregătită să respire din abdomen (ombilic). Dacă nu putem respira din abdomen, nu putem fi niciodată la fel de inocenți și de naturali precum copiii. Numai respirația din abdomen este cea care poate aduce o flexibilitate și o fluiditate ca de copil.

    Sursa foto: https://lisagawlas.wordpress.com

    Sursa foto: https://lisagawlas.wordpress.com

    Deci, mai întâi și înainte de toate, ai grijă ca respirația să se ridice din abdomen. Când stai așezat sau în picioare sau mergi, în toate activitățile tale, rămâi cu un ochi pe respirație și ai grijă să pornească din abdomen. Tao-sadhana constă în trei părți, din care aceasta este prima: respirația ar trebuie să se ridice din abdomen (ombilic). Practică timp de trei săptămâni și vei fi surprins să descoperi că furia ta s-a domolit, geloziile tale s-au pierdut, tensiunile s-au dus și poți dormi ca un copil. Personalitatea ta devine echilibrată. Respirația nu este un lucru obișnuit. Toate aranjamentele vieții sunt legate de ea; deci pe măsură ce respiri, aranjamentele din interiorul tău se schimbă.

    Respirația ta nu poate fi ritmică când ești furios, și nu poți fi furios când respirația ta e ritmică. E necesar ca respirația să devină dezordonată în momentul furiei, pentru că numai atunci mintea devine agitată și numai atunci pot glandele să secrete otravă în sistem.

    Deci prima și cea dintâi sutra e aceasta: adu respirația încet, încet, în abdomen și folosește pieptul tot mai puțin în respirație, iar în cele din urmă, încetează să mai respiri din piept.

    A doua parte a sadhanei-respirației este: focalizează-ți mintea pe respirația care iese și nu da atenție respirației care intră absolut deloc. Încearcă și golește-ți respirația cât poți de mult dar nu face niciun efort de a inspira. Atât cât pătrunde respirația în interior de la sine este de ajuns. Acest lucru are rezultate minunate. Noi suntem toți foarte dornici să inspirăm, dar nu avem nici un interes în respirația care iese. Dacă te observi pe tine, vei descoperi că accentul tău este pe respirația care intră și nu pe cea care iese.

    Dacă investighezi și mai mult, vei găsi că de-a lungul vieții avem o tendință să luăm și niciodată să dăm. Cel care face un efort susținut de a expira complet, și nu se amestecă în cursul natural al respirației care intră, dezvoltă calitatea profundă a carității generoase și dorința sa de a primi va dispare treptat, treptat. Observând respirația unei persoane, poți vedea dacă ea are mai multă plăcere în a lua sau în da. Nu poți scăpa de respirație.

    Un avar nu găsește nicio plăcere în a-și lăsa respirația iasă; el găsește plăcere doar în a o primi în interior. Psihologii spun că nu sunt doar banii cei la care nu poate renunța în viață avarul, ci la orice altceva. El trăiește într-un fel de stare de constipație pe toată durata vieții sale. În nouăzeci și nouă la sută din cazuri, cauza constipației este zgârcenia minții. Un avar dorește să păstreze totul pentru el așa că el nu-și poate lăsa nici măcar intestinele goale. El încearcă chiar și să-și oprească expirația. Este dornic să ia, îi este foarte teamă să dea. Dar legea vieții este că, cu cât dai mai mult, cu atât mai multe vei obține. Dacă ești avar în a-ți lăsa respirația să iasă, nu vei obține nimic. Cum ai putea? Vei reuși doar să aduni aer îmbâcsit în interior, dioxid de carbon. Sunt aproximativ șase mii de alveole în plămânii noștri. Noi folosim aproximativ doar între o mie cinci sute și două mii. Două mii de alveole sunt mereu pline cu dioxid de carbon. Pe acestea nu le golim niciodată. Colectăm astfel mizerie în interiorul nostru și trăim doar la suprafață.

    Tao-sadhana crede că respirația ar trebui să fie aruncată afară cât mai mult posibil și ar trebui să ignorăm respirația care intră pentru că se întâmplă de la sine. Cu cât mai mare este cantitatea de aer dat afară, cu atât mai mare este cantitatea de aer proaspăt care va intra.

    Acest accent pe a da afară este pentru a crește posibilitățile de a da în viața ta. Toată mânia, lăcomia, gelozia din interiorul nostru, există din cauza faptului că vrem să luăm dar nu vrem să dăm. Toate complicațiile și implicațiile din viața noastră vin din acest fapt că noi suntem lacomi să luăm și nu avem nicio dorință de a da. Dar cineva care nu poate da nu primește nimic, iar cineva care dă, primește înapoi înmiit. Încă un lucru: dacă dăm fier, primim aur înapoi. Expiră dioxid de carbon și umple-te cu oxigenul dătător de viață. Aceasta este o scriptură pentru toată viața ta.

    A doua sutră a lui Lao Tzu este: aruncă mereu respirația în afară, uită de a o primi. Trebuie doar să te golești și să lași un spațiu gol. El se va umple de la sine. Dacă accentul tău nu este deloc pe inspirație, mintea devine absolut calmă și relaxată. Pentru că în inspirație există tensiune, există violență; pe când în a lăsa respirația să iasă, este doar un sentiment de a-ți ușura povara. A te umple este o povară. A te goli înseamnă a deveni lipsit de povară, pentru că reduce greutatea. Așa că a doua sutră este: să-ți pui tot efortul în a exhala aerul și să nu te îngrijorezi pentru inhalație.

    Acum, care este a treia sutră? Prima este să faci abdomenul locul respirației. A doua este să te concentrezi pe expirație. A treia este: să fii una cu procesul respirației și să nu te gândești la ea ca și cum se întâmplă separat de tine. Când respirația iese, simte ”Eu ies”; când respirația intră, simte ”Eu intru”. Fii una cu respirația-vieții.

    belly-breathing-03Noi simțim că aerul a ieșit din noi și aerul a intrat în noi. Lao Tzu spune exact opusul. El spune, ”Eu ies cu respirația; intru cu respirația. Eu sunt cel care intru și eu sunt cel care iese. Cu respirația, intru în corp; și cu respirația ies și mă contopesc cu vastul corp al universului.” Această japa[1] constantă ar trebui să fie practicată când stăm așezați sau în picioare sau mergem sau dormim, că eu intru și ies din corpul meu cu fiecare respirație. Doar atunci este (starea de) advaita experimentată. Dacă acești trei pași sunt facuți cu cea mai mare grijă și dacă o persoană își înalță astfel respirația-vieții printr-o concentrare într-un singur sens către cel mai înalt punct de flexibilitate, el devine delicat ca un copil. Cu cât mai mare este această delicatețe, cu atât mai mare este viața. Cu cât mai mică este această delicatețe, cu atât mai moartă este persoana. A deveni tare înseamnă a sta la poarta morții iar a rămâne delicat înseamnă a sta la poarta vieții. Atât de delicat, ca un mugur abia născut! Pare slab, dar asta în sine este puterea sa. Un bătrân poate părea puternic, dar el nu este mai puternic decât un copil. Moartea este mereu tot mai aproape și cu cât mai tare devine cu atât mai aproape este el de moarte. Copilul pare foarte fragil dar în fragilitatea sa stă puterea sa. Existența are încă de crescut în el și de răspândit.

    Această flexibilitate nu este posibilă fără acest experiment în respirație. Dar dacă vine prin respirație, poate fi adusă ușor în toate aspectele vieții. Respirația influențează personalitatea ta în fiecare dimensiune; este o oglindă completă a ta. Ce faci cu respirația ta este un indicator a ceea ce faci tu cu tine; indică ce fel de persoană ești. Când cineva se apropia de Lao Tzu pentru sadhana, el îi spunea persoanei să stea cu el o vreme pentru a-i putea observa respirația. Dacă căutătorul se întâmpla să fie un intelectual care venise să absoarbă Brahma-jnana (cunoașterea ultimă), el era uimit. Timp de șapte zile, Lao Tzu observa fiecare mișcare a noului venit și vedea starea respirației sale. Doar când înțelegea starea respirației sale complet, îi dădea vreo instrucțiune. Întreaga sadhana poate fi complet determinată prin această metodă de respirație.

    Poate că ai auzit de cuvântul japonez ”HARAKIRI”. Este înțeles în general că se referă la sinucidere. Dar în limba japoneză, înseamnă mult mai mult. Hara înseamnă centrul – centrul suprem din care viața se naște. Cineva care se înțeapă în acest centru se presupune că a comis harakiri. Dar nu oricine poate comite harakiri, pentru că pentru a face asta, trebuie ca mai întâi hara să fie recunoscută. Am vorbit înainte despre tanden. Dacă începi să respiri din abdomen, încet, încet vei ajunge să simți un loc, la 5 cm sub buric. Acesta este centrul. Când devine clar pentru tine că acest centru arde ca flacăra unei lampe în interiorul tău, atunci este numit hara. Pentru o astfel de persoană, al cărui centru hara arde ca o flacără, nu există moarte. Harakiri înseamnă să separe acest centru de corp. Atunci flacăra harei se unește cu flacăra eternă.

    Acest centru hara nu este nici în intelect, nici în inimă. Este în apropierea ombilicului. De aceea un copil în pântec nu este legat cu mama prin inimă sau prin cap ci prin ombilic. Este un miracol că copilul nici nu respiră în pântecul mamei nici inima sa nu bate și totuși el este ținut în viață de cordonul ombilical care îl unește cu placenta (mamei). Asta arată clar că nici bătaia inimii, nici respirația nu sunt esențiale pentru viață, dar este imposibil să fii în viață fără ombilic. De aceea primul lucru pe care îl facem atunci când un copil se naște este să tăiem cordonul ombilical. Până când acest lucru nu este făcut, copilul nu începe să respire. Acum copilul este pe cont propriu, în pragul vieții.

    Putem să înțelegem astfel: la fel cum un fir din ombilic ne conectează cu mama, un alt fir din același loc ne conectează cu Dumnezeu, cu existența. Punctul de legătură al acestui fir care ne conectează cu existența, este numit hara. Tao spune: ”Cel care ajunge la acest centru devine delicat ca o floare, ca stelele de pe cer, ca bebelușii. Ochii săi sunt la fel de lichizi și de inocenți ca cei ai animalelor.”

    Dacă această lichiditate și inocență este atinsă, atunci, spune Lao Tzu, în a treia sutră a sa: ”CÂND EL ȘI-A PURIFICAT CELE MAI MISTERIOASE VIZIUNI (ALE IMAGINAȚIEI SALE), POATE DEVENI IMACULAT.” Respirația ar trebui să devină fluidă și ar trebui să aibe fundamentul în centrul hara. Cineva poate apoi să-și purifice întreaga țesătură a imaginației.

    [1] Practică spirituală, care constă în repetarea unei Mantre sau nume al unei Puteri Divine.

    – va urma-

    OSHO, The Way of Tao, Vol. 2, Ch. 2 (Calea lui Tao)

    Copyright© Osho International Foundation

    Copyright, pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center

    Traducere și adaptare din limba engleză: Marius Lazăr

    Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:

    ”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/osho-despre-non-dualitate-tao-respiratie-si-centri-energetici-iii/

    Comenteaza cu profilul de Facebook :

Leave a Reply

Your email address will not be published.