• Osho, despre posesivitate, ipocrizie, materialism…

    Posted on July 9, 2013 by in Evolutie Spirituala, Uncategorized

    SUNT PREA POSESIV PRIN NATURĂ. CUM POT SĂ SCAP DE ACEASTĂ MINTE MASCULINĂ INDIAN-ŞOVINISTĂ? AJUTĂ-MĂ, TE ROG!

    Osho:  Yogeshwar Bharti, ai dreptate într-adevăr. Mintea indiană este în esenţă foarte posesivă, foarte materialistă, deşi pretinde că este spirituală. Această pretenţie este o minciună. Aceasta este una din strategiile minţii inconştiente: dacă te simţi inferior pe dinăuntru, încerci să fii superior pe dinafară.  Trebuie să-ţi ascunzi inferioritatea cu pretenţii, cu superioritate. Dacă te simţi sărac în interior, începi să strângi bani ca să arăţi lumii şi să îţi arăţi ţie însuți că nu eşti sărac. „Iată cât de mult am!” Demonstrând lumii că eşti bogat încerci într-o manieră indirectă să îţi demonstrezi ţie însuţi că nu eşti sărac; dar adânc în interior sărăcia nu poate fi înlocuită de toate bogăţiile tale.

    Poţi avea lumea întreagă, poţi cuceri lumea întreagă, şi să rămâi tot un cerşetor. Şi asta se întâmplă în multe dimensiuni. Indiei i s-a întâmplat: de secole întregi ţara pretinde că este spirituală. Nu este deloc spirituală, de aceea pretinde că este spirituală. Este chiar opusul.

    Dacă te uiţi în scripturile indiene, dacă te întorci la Vede, vei fi surprins: Vedele sunt foarte materialiste. Este foarte greu să găseşti o propoziţie în Vede care să poată fi numită spirituală. Înţelepţii Rishi, vizionarii Vedelor, aşa-numiţii vizionari, cer bani, putere, de la Dumnezeu; ei cer lucruri, lucruri lumeşti! Se roagă la Dumnezeu: ”Dă-ne mai multe bogăţii, mai multă sănătate. Dă-ne viaţă lungă. Dă mai mult lapte vacilor noastre. Dă mai multe roade câmpurilor noastre, mai multe fructe pomilor noştri.” Dar nu numai asta: ”Distruge-ne duşmanii. Distruge roadele lor. Distruge vacile lor, caii lor. Nu da ploaie pe câmpurile duşmanilor noştri. Dă-ne nouă totul şi nu le da lor nimic.” Şi voi numiţi aceste scripturi spirituale? Sunt întru totul materialiste!

    Nu numai Vedele dar şi toate Puranele sunt foarte materialiste. Nu doar aşa numiţii vizionari, dar ideea indiană de zeitate este foarte materialistă. Indra este cel mai puternic zeu din rai. Şi ce face el tot timpul? Tot ce este condamnat aici: mănâncă, bea şi se căsătoreşte, asta e tot ce face el acolo. El are frumoase APSARAS- femei frumoase, vin, mâncare delicioasă. Şi este foarte gelos, atât de gelos încât de fiecare dată când cineva începe să atingă culmile meditaţiei, lui i se face teamă că acela poate deveni noul Indra. ”Îmi poate lua posesiunile regatului meu.” Şi el îşi trimite fetele sale frumoase, ale sale Apsaras, pentru a-l tenta, pentru a-l distruge pe acest meditator. Ele îl ademenesc cu tot felul de tentaţii.

    Ce fel de zeu este Indra? Cu adevărat materialist! Cu adevărat posesiv, monopolist! Şi India continuă să se pretindă spirituală, şi oricine poate vedea pretenţia. În profunzime se ascunde altceva – o rană, dar este acoperită cu flori. Propria mea experienţă este – pentru că am ajuns să cunosc aproape toate tipurile de oameni, din toată lumea au venit la mine – că Indienii sunt cei mai materialişti oameni din lume. Şi ei vor rămâne materialişti până vor înţelege ce au făcut: au devenit ipocriţi.

    „Astăzi vom face o plimbare plăcută,” spuse Seth Chandulal copiilor săi.  „Ne vom duce la bâlci şi ne vom uita la oameni măncând îngheţată!”

    ”Hei, şefu, Sunt aici de 25 de ani şi nu mi s-a oferit o mărire de salariu până acum,” îi spuse Popatlal lui Chandulal. ”De-asta eşti aici de 25 de ani!” răspunse Chandulal.

    Chandulal şi-a dus câinele la veterinar şi a cerut să i se taie coada complet. ”De ce naiba ai vrea să-i fac aşa ceva?” întrebă veterinarul. ”Păi,” spuse Seth Chandulal, ”vine soacră mea în vizită, şi nu vreau să aibe vreun indiciu că ar fi primită cu bucurie în casă!”

    Mintea indiană este materialistă, cultura indiană este materialistă. Da, au fost câţiva oameni care au protestat împotriva ei, un Mahavira, un Buddha, doar câţiva oameni. Şi pentru că au protestat, cultura indiană nu i-a tolerat. Budismul a fost complet eradicat din India: era împotriva gândirii materialiste indiene. Buddha a adus o viziune total nouă asupra vieţii, era una spirituală. Dar el era împotriva Vedelor, şi era împotriva întregii concepţii a zeilor hinduşi. Şi hinduşii bineînţeles că au spus: ”Distruge cultura noastră, religia noastră, spiritualitatea noastră.”

    Într-un fel aveau dreptate- el chiar distrugea, pentru că ce crezi tu că e cultură, spiritualitate, religie, nu este aşa ceva, nu e cazul. Este doar ipocrizia ta; e ceva fals. Şi dacă nu vezi ceea ce este fals ca ceva fals, nu poţi cunoaşte realul. Şi Buddha a încercat din greu să vă facă să înţelegeţi că realitatea este exact opusul, opusul credinţelor voastre despre voi De aceea hinduşii nu au putut niciodată să îl ierte; au distrus întreaga sa moştenire. El a fost dezrădăcinat din India.

    Sursa foto: http://www.sxc.hu/

    Şi poţi vedea asta sub toate formele. Întreaga lor idee de spiritualitate este represivă. Când vin în această comunitate, ochii lor sunt aţintiţi asupra femeilor,  şi aruncă toată vina asupra mea. Devin furioşi, deoarece comunitatea reflectă feţele lor; comunitatea devine o oglindă pentru ei. Ei devin conştienţi de ceea ce sunt. Şi nimeni nu vrea să-şi cunoască goliciunea. Se înfurie. Vazându-şi feţele lor adevărate, ei se înfurie pe oglindă;  vor să distrugă oglinda. Sunt împotriva mea pentru că îi oglindesc.

    Când vin aici se uită doar la femei  şi desigur că dorinţa lor, pofta lor reprimată, sexualitatea lor reprimată începe să iasă la suprafaţă. Şi ajung atât de temători; încât trebuie s-o reprime din nou. Şi se înfurie pe mine pentru că eu am fost cauza. Ei cred că eu am cauzat ceea ce se întâmpla înlăuntrul lor. Eu doar reflect ceea ce e deja acolo.

    Ei nu îmi pot vedea sannyasinii în adevărata lumină, pentru că este imposibil pentru o persoană reprimată să vadă ceva în adevărata lumină. Dacă văd o femeie şi un bărbat îmbrăţişându-se imediat se gândesc „Asta e sexualitate!” Ei nu pot vedea deloc tandreţe; ei nu pot vedea o calitate a iubirii. Dacă nu ar fi reprimaţi, ei ar putea vedea dragostea care se revărsă aici. Ei proiectează propriile lor idei. Şi acest lucru e valabil nu doar la indienii de rând, dar şi acei aşa-zişi guru indieni sunt la fel.

    Un guru prudent nu a vrut să piardă prea mult timp în a cultiva persoane care nu aveau suficientă faimă şi bani. Se spune că a fost prezentat unei văduve americane care era faimoasă pentru bogăţia sa. Învăţând câte ceva despre cum se fac treburile în Occident, a cerut unei agenţii de investigaţii să o verifice. Când a deschis raportul, acolo scria: ”Are milioane de dolari în bancă, dar probabil nu îi va avea pentru multă vreme, pentru că se spune că un escroc indian încearcă să pună mâna pe ei.”

    Nu este surprinzător că toţi acei aşa-zişi guru indieni au ajuns în America. Oriunde sunt bani, vei găsi şi un indian. Muktananda, Satchitananda, Yogi Bhajan, Maharishi Mahesh Yogi, sunt toţi în America pentru simplul motiv că banii sunt acolo. Şi ei vorbesc în continuu împotriva banilor, ăsta e cel mai frumos lucru! Ei nu sunt autentici.

    Eu nu sunt deloc împotriva banilor. Sunt însă împotriva ipocriziei. Ei vorbesc împotriva banilor şi continuă să strângă bani. Ţineţi minte, pentru mine nu este o problemă. Eu nu sunt nici împotriva materialismului. De fapt, tot efortul meu este de a crea o sinteză între materialism şi spiritualism. Nu este nevoie să le divizăm, pentru că omul este şi corp şi suflet. Dacă omul poate fi şi corp şi suflet, atunci religia ar trebui să fie şi materialistă şi spirituală. Dar indianul nu poate accepta punctul de vedere materialist; îi este frică de el. Îi este teamă că dacă îl acceptă, atunci toată pofta, lăcomia sa reprimată vor ieşi sigur la iveală. Şi el găseşte în continuare metode şirete pentru a evita să-şi vadă adevărata faţă.

    Un guru Indian a dat peste o blondă vioaie cu care s-a întâlnit întâmplător la un bar, cu câteva nopţi în urmă. ”Mă bucur să te văd din nou”, spuse el. ”E o petrecere super în seara asta şi aş vrea să vii şi tu. Nu accept un nu.” ”Unde este?” întrebă păpuşa frumuşică. ”La ashramul meu, iubito, şi va fi exploziv. Multă muzică, mult dans, şi dragoste. Şi ar putea ţine tot weekend-ul.” ”Sună bine,” spuse fata entuziasmată. „Cine va fi acolo?” „Ah,” spuse gurul, „doar tu şi eu!”

    Dacă urmăreşti, dacă observi ce fac guru indieni în Occident, vei fi surprins. Şi ei vorbesc în continuu despre spiritualitate, şi naivii sunt tot timpul acolo. Iar Occidentul este mai inocent, pentru că Occidentul este materialist fără ascunzişuri. Să fii materialist în mod cinstit are o anumită integritate, o inocenţă. Orientul este materialist în mod necinstit.

    Yogeshwar, spui: ”sunt prea posesiv prin natură.” Asta face parte din a fi indian. Dacă nu renunţi la toată absurditatea numită „indian”, nu vei putea să te eliberezi de posesivitatea ta.

    Jainiştii vorbesc despre spiritualitate, renunţare, dar dacă vă uitaţi în scripturile lor, veţi fi surprinşi. Ei îl slăvesc pe Mahavira pentru că a renunţat la palate de marmură, la o împărăţie mare, la bogăţie infinită, o armată mare, etc, etc. Şi ei continuă s-o mărească, s-o facă mai mare şi mai mare. Cu timpul, ideea lor despre regatul lui Mahavira a devenit foarte, foarte mare. De fapt, el era fiul unui rege dintr-un regat foarte mic, foarte mic pentru că în timpul lui India era divizată în două mii de regate. Nu era mai mare ca un judeţ; Era un regat foarte mic. Nu ar fi putut avea atâtea mii de elefanţi în armată; nu ar fi putut avea nici o armată aşa de mare. Era un regat foarte sărac. Dacă Mahavira nu s-ar fi născut, nimeni nu ar fi auzit de regatul acesta; nu s-ar fi menţionat vreodată de el. Nimeni nu ar fi ştiut vreodată numele tatălui lui Mahavira. Era atât de mic.

    Sursa foto: http://www.sxc.hu. Multumim lui Carlos Oliveira.

    Dar cum măsori renunţarea? Prin bogăţie. Dacă un om sărac renunţă la bogăţie, nimeni nu îl respectă, pentru că ei vor întreba, „La ce ai renunţat?” Mai întâi trebuie să ai, apoi poţi să renunţi” De aceea, toţi cei 24 de Teerthankaraşi, toţi cei 24 mari Maeştri Jainişti, sunt fii de regi. Nici măcar unul din ei nu vine dintr-o familie săracă. Ce ne arată asta? Ne arată materialismul pur, nimic altceva!

    Toate Avatarurile hinduşilor sunt fii de regi, ca şi cum întreaga ţară ar fi moartă! Nici măcar un Avatar, nici măcar o încarnare a lui Dumnezeu într-o familie săracă sau chiar în vreo familie din clasa mijlocie! Nici un Teerthankara, nici un Maestru Jainist iluminat, dintr-o familie normală; toţi vin din familii regale.

    Poţi să vezi problema. Problema e că respectul este pentru bani. Chiar şi în renunţare, respectul este pentru bani. Dacă ai bani, atunci eşti respectat. Şi renunţarea ta va fi respectată de asemenea. Dacă nu ai bani, poţi să fii un meditator la fel de mare ca Mahavira, nimeni nu te va respecta. Ei vor întreba: „La cât de multe ai renunţat?” Şi dacă nu poţi să le arăţi un cont bancar mare la care ai renunţat, nu eşti bun de nimic.

    Yogeshwar, renunţă la ideea asta de a fi indian. Mă întrebi: „Cum pot să scap de această minte masculină indian-şovinistă?” Doar înţelegând acest lucru, o persoană poate scăpa, poate să o transceandă. Suntem învăţaţi să ne agăţăm de astfel de idei- indieni, ruşi, americani, hinduşi, creştini, mahomedani- am fost învăţaţi să ne agăţăm de aceste idei. Eu vă învăţ doar să fiţi fiinţe umane.  Tot pământul este unul şi oamenii de peste tot sunt la fel. Ei diferă numai în chestiuni superficiale, în lucruri ne-esenţiale, în limbajul lui Desiderata. În ceea ce priveşte esenţialul, ei  nu sunt deloc diferiţi. Poate culoarea lor este diferită, poate culoarea părului este diferită, pielea este diferită, înălţimea este diferită, dar acestea sunt lucruri ne-esenţiale. Fiinţa umană este la fel peste tot, deci de ce să cărăm aceste idei de hindus, mahomedan, creştin? Renunţaţi la aceste idei. Să fii religios este destul, să fii uman este destul. Să fii numai, este destul, să fii iubitor, meditativ, alert, conştient. Şi toate aceste otrăvuri vor dispărea de la sine. Mergi mai adânc în meditaţie, pentru că toate aceste lucruri fac parte din minte, iar meditaţia înseamnă să ajungi în non-minte. Doar devino conştient de mintea ta, oricum ar fi ea – masculină, indiană, şovinistă sau comunistă rusă sau catolică sau protestantă. Doar devino conştient. Conştienţa nu este nici comunistă, nici socialistă, nici fascistă, nici capitalistă. Conştienţa este doar conştienţă.

    Orice ar fi în minte, lasă-l acolo ca pe un obiect şi fii conştient. Şi îţi muţi identitatea de la conţinut la conştiinţă. Reţine numai „Eu sunt doar conştienţă,” că „eu nu sunt mintea mea.” Cu cât aceasta te pătrunde mai mult, această viziune că „eu nu sunt mintea mea, eu sunt conştienţă pură, Satchitananda. Eu sunt adevăr, eu sunt conştiinţă, eu sunt extaz. Eu nu sunt conţinutul minţii mele…” Conţinuturile au fost plantate de alţii; conţinuturile înseamnă condiţionare. Pe măsură ce devii conştient, devii necondiţionat; nu este altă cale. Conştienţa este cheia cheilor: deschide toate uşile către divinitate. Deschide uşile tuturor templelor, tuturor misterelor. Yogeshwar, fii mai alert, mai conştient, mai atent. Eu nu propovăduiesc altceva decât conştienţa; apoi totul vine de la sine.

    Copyright© Fundaţia Internaţională Osho

    Copyright, pentru versiunea în limba română: Osho Joy Meditation Center

    Traducere și adaptare din limba engleză: Marius Lazăr, Oana Maria Mihai

    Atenţie: dacă doriţi să republicaţi (parțial sau integral) acest articol, vă rugăm să adăugaţi la finalul articolului:

    ”Articol preluat de aici: http://oshojoy.ro/osho-despre-posesivitate-ipocrizie-materialism/

    Comenteaza cu profilul de Facebook :

    Post Tagged with , , , ,

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.